Публична администрация и мениджмънт
Кандидатстудентският прием след средно образование за учебната 2020/2021 година ще се осъществява по професионални направления. Обучението ще преминава през две нива – базово и профилиращо. Базовото ниво включва основни дисциплини на специалностите в професионалното направление. След базовото обучение студентите ще имат възможност да изберат профилиращо обучение по специалности.
Обучението в специалностт „Публична администрация и мениджмънт” се гради върху следните базови научни направления: управление, икономика, политология, право, дигитални технологии. Обучението се провежда на две нива.
През първите две години студентите придобиват широкопрофилна общообразователна подготовка от различни области на знанието, както и фундаментална подготовка, вобластта на Професионално направление „Администрация и управление”.
Върху тази база от знания се преминава към следващия етап на обучение (в трети и четвърти курс), в който, чрез индивидуален избор на набор от специализиращидисциплини, се придобиват знания и умения, конкретизиращи специфични особености на управлението на организациите от публичния сектор.
Създадена е възможност да се придобият допълнителни знания и умения в областта на икономиката, информационните технологии, психологията, правото, сигурността и др. чрез индивидуален избор на дисциплини от съответната област на знанието.
Структурата и съдържанието на учебния план позволява, в рамките на бакалавърското обучение по специалността, едновременното придобиване на втора специалност.
Образователно-квалификационна степен:бакалавър
Професионална квалификация: мениджър в публичния сектор
Форма и продължителност на обучението:
– редовна – 8 семестъра
– задочна – 8 семестъра
– дистанционна – 8 семестъра
Език на преподаване: български
Специалности от същото професионално направление:
Бизнес администрация и мениджмънтПублична администрация и мениджмънтОбучението в бакалавърска програма „Публична администрация мениджмънт“ има за цел да подготви висококвалифицирани държавни служители, специалисти и експерти по публична администрация и мениджмънт, които да работят компетентно и лоялно на отговорни позиции в администрацията в условията на променяща се обществено-политическа и икономическа среда в Европейския съюз и света.
Обучението в специалност „Публична администрация и мениджмънт” се гради върху следните базови научни направления: управление, икономика, политология, право, дигитални технологии. Обучението се провежда на две нива.
През първите две години студентите придобиват широкопрофилна общообразователна подготовка от различни области на знанието, както и фундаментална подготовка, вобластта на Професионално направление „Администрация и управление”.
Върху тази база от знания се преминава към следващия етап на обучение (в трети и четвърти курс), в който, чрез индивидуален избор на набор от специализиращидисциплини, се придобиват знания и умения, конкретизиращи специфични особености на управлението на организациите от публичния сектор.
Създадена е възможност да се придобият допълнителни знания и умения в областта на икономиката, информационните технологии, психологията, правото, сигурността и др. чрез индивидуален избор на дисциплини от съответната област на знанието.
Структурата и съдържанието на учебния план позволява, в рамките на бакалавърското обучение по специалността, едновременното придобиване на втора специалност.
Акценти в обучението:
В резултат на обучението студентите придобиват:
Конкретни знания, отнасящи се до: българската и европейска институционална, административна и правна система; ролята и мястото на администрацията в публичния сектор, както и взаимодействието й с гражданското общество и бизнеса; принципите, предизвикателствата и формите за успешна реализация на поставените цели в областта на държавното управление и местното самоуправление; тълкуването и прилагането на европейските и български нормативни документи, касаещи управлението, политиките и практиките в публичния сектор; стратегическото и тактическото управление в публичната сфера, както и по-разпространените подходи, методи и технологии за неговото практическо осъществяване в различните сектори на държавното управление, местното самоуправление и гражданското общество; механизмите за подбор, атестация, кадрово развитие и мотивация на служителите администрацията;основните държавноправни и политически структури на Европейския съюз, европейските принципи и добрите практики в административната дейност; предизвикателствата и отговорностите пред българската администрация в съответствие с европейските критерии и изисквания и очакванията на българското общество за компетентна и икономична администрация.
Придобитите у студентите практическиумения са ориентирани към:идентифициране на проблемите в областта на политиките и практиките в държавното управление и местното самоуправление и йерархичното им степенуване по важност по веригата „цели-приоритети-дейности-задачи”; умело използване на механизмите на публичния конкурс и публичния избор, както и на тези, за повишаване качеството на публичните услуги за физическите и юридическите лица; анализиране и диагностициране на степента на съответствие между правомощията на държавните органи и дейността на администрацията; формиране на професионална позиция и определяне инструментите за създаване и реализиране на публични стратегии на различните управленски равнища; компетентно оценяване на съвременните процеси и тенденции в глобализиращия се свят с оглед на тяхната предсказуемост; провеждане на функционално-структурни и целеви анализи за оптимизиране функциите и структурата на администрацията и повишаване качеството на подготовката на публични решения; използване на съвременните технологии за разработване и изпълнение на публични проекти и програми и целеви комплексни мероприятия по актуални публични проблеми; адекватни умения за комуникации в европейското административно пространство; умения за работа в Интернет-среда; целесъобразно използване на дигитални технологии в администрацията.
В съответствие с европейската рамка на компетентностите и Националната квалификационна рамка, обучението на студентите в специалност “Публична администрация и мениджмънт” стимулира развиването на преносими компетентности за:работа в екип; избор на подход и техника на мотивиране на други участници за ефективна работа ворганизации от публичния сектор;избор на подходяща техника за комуникация със специалисти и неспециалисти при обмяна на информация, идеи, проблеми и решения при разработването и реализирането на различни политики и проекти; работа със специализиран и универсален софтуер (умения за ползване на Word, Excel, Power Point и други софтуерни програми (например, формиране на бази от данни) и Internet; анализ, диагностика и формулиране на подходящи решения,свързани с текущото и стратегическото поведение на организации от публичния сектор; формулиране и декомпозиране на цели, делегиране, планиране и контрол върху изпълнението на поставените цели; адаптиране на съвременни управленски инструменти от различни теоретични области на управлението към потребностите на конкретни организации от публичния сектор, както и адекватно оценяване на предимствата, недостатъците и рисковете при тяхното приложение.
Лични компетентности: отговорност, самостоятелност, коректност, оперативност, инициативност; комуникативност, устойчивост на стрес, умение за общуване с различни социални и възрастови групи; мотивация и стремеж към непрекъснато повишаване на професионалната пригодност.
Компетентности за учене: Последователно оценяват собствената си квалификация чрез преценка на придобитите до момента знания и умения и планират необходимостта от разширяване и актуализиране на професионалната си квалификация.
Професионални компетентности: набиране, обработка и интерпретиране на данни, които са от значение за спецификата и технологията на работа в национална и международна публична среда;генериране и оценка на иновативни идеи, планиране, организиране, провеждане и анализиране на конкретни задачи, дейности и процеси; провеждане на ситуационни и стратегически анализи и планове за управление на публичния сектор в международна и национална среда, както и за разработване на свързаните с тях публични политики; работа в екип, конструктивно водене на преговори и разрешаване на конфликти, поддържане и развиване на личната трудова ефективност.
В процеса на обучението на специалност „Бизнес администрация и мениджмънт”се акцентира предимно на проблемното и творческо поднасяне на лекционния материал, на прилагане на активни методи – решаване на казуси, делови и ролеви игри, индивидуално или екипно разработване на презентации и курсови проекти, решаване на тестове и други форми на обучение и текущ контрол.
Извънаудиторна заетост: Участие в учебни практики, летни учебни школи, практически и езикови стажове, студентски конференции, майсторски класове, организирани от Академия „Знание и иновации” във ВСУ „Черноризец Храбър” и др. Студентите имат възможност да се включат в изследователски проекти, осъществявани в катедра „Администрация, управление и политически науки“ и ВСУ „Черноризец Храбър“.
Практики и стажове:
Студентите имат възможност да провеждат учебни практики в рамките на извънаудиторната заетост по преподаваните профилиращи дисциплини.
Могат да участват и в мобилност по програма “Еразъм+”, което им дава възможност за опознаване на европейския бизнес и успешна реализация в междукултурна среда. Имат възможност да се включат в допълнителни стажове и практики, ежегодно организирани.
Учебният план на специалността е публикуван на интернет адрес:
Кандидатите полагат конкурсен изпит – Есе на общественозначима тема или Общообразователен тест.
За кандидатстудентски изпит се признават оценките от държавните зрелостни изпити, положени след 2008 г., резултатите от международни сертификати за езикови и компютърни умения, както и резултати от национални и международни конкурси и олимпиади.
Балът за класиране се формира от сбора на удвоената оценка от конкурсния изпит и средния успех от дипломата за завършено средно образование.
Завършилите езикови, хуманитарни, математически, търговски, икономически гимназии или гимназии с езиков или IT профил получават 1 единица бонификация.
За прием във ВСУ се признават оценки от следните кандидатстудентски изпити, положени в други висши училища: Български език и литература, Есе на общественозначима тема, Биология, Чужд език, Математика, География на България, История на България, Философия, Общообразователен тест, Икономика или Икономически тест.
Редът за признаване на предходно обучение се основава на Системата за трансфер на академични кредити, Наредбата за държавните изисквания за признаване на придобито висше образование и завършени периоди на обучение в чуждестранни висши училища, Наредба № 1 за учебната дейност на Варненски свободен университет „Черноризец Храбър”.
Успешно завършилите специалността могат да продължат обучението си в: магистърски програми от Професионално направление „Администрация и управление” с продължителност на обучението 2 семестъра; магистърски програми от други професионални направления (по нерегулирани специалности) с продължителност на обучението 3 или 4 семестъра; ОНС „доктор” (след придобиване на ОКС „магистър”), както и в разнообразни форми на обучение през целия живот (LLL курсове, следдипломни квалификации и др.).
Успешно завършилите специалността могат да се реализират като ръководители, служители и експерти в: централната, деконцентрираната и децентрализираната администрация; бюджетни организации за публични услуги – образование, здравеопазване, социални грижи, опазване на обществения ред; недържавни публични органи (НПО) – сдружения, фондации и други организации за реализация на публични цели;администрацията на стопански предприятия, които са публична държавна или публична общинска собственост и обслужват публичния сектор и др.
В съответствие с Националната класификация на професиите и длъжностите завършилите специалността могат да работят като: директори на дирекции; началник отдели; офис мениджъри; анализатори по управление и организация; административни и изпълнителни секретари; специалисти по администриране на политики; специалисти по управление на персонала и кариерно развитие; административни и приложни специалисти и др.