Кандидатстудентският прием след средно образование за учебната 2018/2019 година ще се осъществява по професионални направления. Обучението ще преминава през две нива – базово и профилиращо. Базовото ниво включва основни дисциплини на специалностите в професионалното направление. След базовото обучение студентите ще имат възможност да изберат профилиращо обучение по специалности.
В специалност „Публична администрация и мениджмънт“ се обучават специалисти в областта на организацията и управлението на публични организации – държавни служители и експерти в централната и териториалната администрация, служители в бюджетни и неправителствени организации и др.
с профили:
- Държавна и териториална администрация
- Съдебна администрация
Образователно-квалификационна степен: бакалавър
Професионална квалификация: мениджър в публичната администрация
Форма и продължителност на обучението:
– задочна – 9 семестъра
– дистанционна – 8 семестъра
Език на преподаване: български
Специалности от същото професионално направление:
Бизнес администрация и мениджмънтПублична администрация и мениджмънтМеждународен публичен и бизнес мениджмънтМениджмънт на туристическия бизнесОбучението в специалност „Публична администрация и мениджмънт” се гради върху следните базови научни направления: управление, икономика, политология, право, информационни техноло-гии. Подготвят се държавни служители, експерти и специалисти в сферата на публичната админист-рация и публичния мениджмънт. Професионалната подготовка дава достъп на завършилите до ключови позиции в държавната администрация, структурите на гражданското общество и различните публични организации в условията на променяща се обществено-политическа и икономическа среда. Придобиват се експертни компетенции в сферата на държавното управление и администрацията, стратегическото управление в публичната сфера, европейските политики, институционалната систе-ма на Европейския съюз, проектното управление в публичния сектор, местното самоуправление и регионалното развитие.
Обучението се провежда на две нива. През първите две години се придобива фундаментална подготовка вобластта на базови за ПН „Администрация и управление” учебни дисциплини. Върху тази база от знания и умения се пристъпва към следващия етап на обучение (в трети и четвърти курс), в който се предлага набор от специализиращи дисциплини, (задължителни, избираеми, факултативни),конкретизиращи спецификата на управлението на публичните организации, в т.ч. според избрания специализиращ профил в рамките на специалността.
Избираемите учебни дисциплини (избират се десет дисциплини), са обособени в два блока – специализиращ за съответния профил (следва да се положат изпити по не по-малко от 5 дисциплини) и свободно избираем.
Студентите имат възможност да получат две специализации в рамките на изучаваната бакалавърска програма по бизнес администрация. Това е възможно, ако те изберат по 5 дисциплини от два специализиращи профила.
Акценти в обучението:
Въведение в мениджмънта; Въведение в предприемачеството; Социални взаимодействия; Управление на човешките ресурси; Глобализация на икономиката и развитието; Държавно управ-ление и администрация; Стратегическо управление в публичната сфера; Европейски политики; Институционална система на Европейския съюз; Проектно управление в публичния сектор; Местно самоуправление и регионално развитие.
В рамките на бакалавърската програма след втори курс всеки студент по свой избор може да специализира„Държавна и териториална администрация” или “Съдебна администрация”.
Акцентът в профил „Държавна и териториална администрация” сепоставя върху придобиване на знания и умения за: инструментите на съвременния административен мениджмънт и проектното управление в държавната и териториалната администрация; експертен анализ и оценка на сложни административни проблеми и разработване на варианти на управленски решения в държавната и териториалната администрация; познаване и прилагане на възможностите за подобряване предоставянето на публични услуги за гражданите, механизмите и факторите за тяхното ефективно управление; разработване на необходимата документация по предоставянето на публични услуги и ефективна организация на документооборота и деловодната дейност в администрацията; оценяване влиянието на организационната и административната култура, създаване на подходящ комуникационен климат във и извън организацията, работа в екип, разрешаване на конфликти и др.
Акцентът в профил „Съдебна администрация” сепоставя върху придобиване на знания за: устройството на съдебната власт и администрация; организацията на работа на съдебната адми-нистрация; документооборота и съвременните информационни технологии в съдебната админист-рация; ролята и мястото на съдебната администрация в публичния сектор, взаимодействието Ј с трите независими власти и гражданското общество. Целта е да се развият и формират конкретни практически умения, ориентирани към прякото приложение на знанията в обслужване на цялостната дейност на органите на съдебната власт, както и в нейното планиране и бюджетиране.
Извънаудиторна заетост:
- Организиране на изнесени практически форми на обучение – участие в работни заседания на Общинския съвет и Постоянните комисии към Община Варна; посещения на структурни звена на общинската и районните администрации във Варна, в Административен съд – Варна.
- Участие в майсторски класове.
- Участие в процеси по организиране и провеждане на избори – общински, парламентарни и др.
- Участие в срещи с различни обществени групи – граждански сдружения, неправителствени организации и др.
Практики и стажове в:
- структури на Европейския съюз и европейски бизнес организации (с продължителност от 2 седмици до 3 месеца);
- Германия – провинции Северен Рейн-Вестфалия и Баден-Вюртемберг, в туристически концерни, застрахователни компании, банки, търговско-индустриални камари, общински и областни администрации;
- Руската федерация – Москва, Санкт Петербург, Калуга;
- България – в звената на изпълнителната, съдебната и законодателната власт, както и в бизнес организациите в публичния сектор (с продължителност 2 седмици).
Основната цел при провеждането на практики и стажове е да се осигури възможност на студентите практически да се запознаят със същността на протичащите обществени процеси, да изградят реална представа за начините, формите и проблемите при административното обслужване на гражданите в институциите, свързани с публичната администрация.
Осигурени са възможности за студентска мобилност в университети от Европейския съюз.
Допълнителна информация за специалността:
- Възможност за ускорено обучение на студентите отличници с оглед интегриране на процеса за получаване на бакалавърска и магистърска степен.
- Възможност заедновременно обучение по две специалности.
- Специалността е акредитирана в четири научни направления за докторантура – самостоя-телна подготовка.
Учебният план на специалността е публикуван на интернет адрес:
http://vfu.bg/ects_guide/files/sf/ba/pam/pam.html
- Конкурсен изпит:
Кандидатите полагат конкурсен изпит – Есе на общественозначима тема или Общообразо-вателен тест, или по Чужд език, или участват в онлайн конкурса на ВСУ “Черноризец Храбър” – Есе.
За кандидатстудентски изпит се признават оценките от държавните зрелостни изпити, положени в Р България след 2008 г., както и резултати от международни сертификати за езикови и компютърни умения.
Действащите служители в централната държавна администрация, в областните, общинските, районните, кметските и други администрации могат да кандидатстват с мотивационно интервю.
- Балообразуване:
Балът за класиране се формира от сбора на удвоената оценка от конкурсния изпит и удвоената оценка по Български език и литература от дипломата за завършено средно образование.
- Бонификации:
Завършилите езикови, хуманитарни, математически, търговски, икономически гимназии или гимназии с езиков или IT профил получават 1 единица бонификация.
- Допълнителни условия:
За прием във ВСУ се зачитат и оценките от следните кандидатстудентски изпити, положени в други висши училища: Български език и литература, Есе на общественозначима тема, Биология, Чужд език, Математика, География на България, История на България, Философия, Общообразо-вателен тест, Икономика или Икономически тест.
Всички магистърски програми, обявени във ВСУ, приоритетно в магистърските програми „Европейска администрация и управление на проекти”, „Управление на международни бизнес проекти”, „Реклама и връзки с обществеността в управлението на бизнеса”, “Управление на образованието”, „Мениджмънт и международен маркетинг”, „Администрация и право”„Управление на културния туризъм”; „Инфраструктура на администрацията”
Успешно завършилите специалността могат да се реализират като:
- държавни служители в централната и териториалната администрация;
- служители по трудово правоотношение (трудов договор) в централната и териториалната администрация;
- служители в бюджетни организации за публични услуги – образование, здравеопазване, социални дейности, опазване на обществения ред;
- служители в недържавни публични организации (НПО) – сдружения, фондации и други организации, работещи в обществен интерес;
- служители в администрацията на стопански предприятия от публичния сектор.