
Образователно-квалификационна степен:бакалавър
Професионална квалификация: бизнес мениджър
Форма и продължителност на обучението:
– дистанционна – 8 семестъра
Език на преподаване: български
Профил на специалността
Целта на обучението е да се подготвят мениджъри и експерти с компетенции за работа в глобална среда, със способности да прилагат работещи бизнес практики и инструменти, с умения да анализират факторите за развитие на бизнес дейностите и да управляват комуникационните процеси в организацията.
Обучението се гради върху три фундаментални направления: управление, икономика, информационни технологии.
Подготовката на студентите се характеризира със следното:
● През първите две години студентите придобиват широкопрофилна подготовка от различни области и изграждат основните знания по „Администрация и управление”
● В трети и четвърти курс, студентите избират специализиращи дисциплини, конкретизиращи специфични особености на управлението на бизнес организациите.
● Студентите имат възможност да се придобият допълнителни знания и умения в областта на икономиката, информационните технологии, психологията, правото, сигурността и др. чрез индивидуален избор на дисциплини от съответната област на знанието.
● Създадени са условия за формиране на способност за трансформиране на теорията в практико-приложни умения.
● Осигурена е международна сравнимост на придобитите знания и умения, както и образователна мобилност в чужбина.
● Обучаемите се подготвят за професионална реализация в организации от бизнеса и публичния сектор, да бъдат конкурентоспособни и адаптивни към променящите се условия на пазара на труда, както и да продължат обучението си в по-висока образователна степен или да участват в различни форми на продължаващо обучение.
Възприетият начин за представяне на материала е ориентирано върху т.н. "учене чрез правене", което способства по-лесното разбиране и трайно усвояване на теоретичния фундамент, който да се трансформира в практико-приложни способности. В процеса на обучението се акцентира на проблемното и творческо поднасяне на лекционния материал, на прилагане на активни методи – решаване на казуси, делови и ролеви игри, индивидуално или екипно разработване на презентации и курсови проекти, решаване на тестове и други форми на обучение и текущ контрол. Студентите се стимулират да разработват есета и научни доклади, да участват в конкурси и студентски олимпиади и конференции в университета, страната и чужбина.
Акценти в обучението
В резултат на обучението студентите придобиват:
Конкретни знания отнасящи се до: ролята и мястото на организацията в съвременното глобално общество; основните управленски структури на организациите, видовете предприятия и съвременните форми за взаимодействие между тях в съответствие с българската, европейската и световната практика; принципите, предизвикателствата и формите за успешна реализация на поставените цели в областта на предприемачеството; механизмите за подбор, атестация, кадрово развитие и мотивация на сътрудниците в организациите; тълкуването и прилагането на европейски и български нормативни документи, засягащи организационно-управленската и предприемаческата дейност; оперативното и стратегическото управление в бизнес организации, както и подходите, методите и технологиите за неговото практическо осъществяване; същността на организационните промени и организационното развитие.
Придобитите у студентите практически умения са ориентирани към: идентифициране на проблемите в управлението на бизнес организациите; анализ и диагностика на конкурентоспособността на бизнес организациите; разработване на стратегически планове; оценяване на съвременните процеси и тенденции в глобализиращия се свят с оглед на тяхната предсказуемост; умения за провеждане на BKG, PEST, SWOT и др. анализи; оценяване влиянието на организационната и корпоративна култура, създаване на подходящ комуникационен климат в и извън организацията, работа в екип, разрешаване на конфликти; умения за работа в дигитална среда.
В съответствие с европейската рамка на компетентностите и Националната квалификационна рамка, обучението на студентите в специалност “Бизнес администрация и мениджмънт” стимулира развиването на преносими компетентности за: работа в екип; избор на подход и техника на мотивиране на други участници за ефективна работа в различни бизнес организации; избор на подходяща техника за комуникация със специалисти и неспециалисти при обмяна на информация, идеи, проблеми и решения при разработването и реализирането на различни политики и проекти; анализ, диагностика и формулиране на подходящи бизнес решения, свързани с текущото и стратегическото поведение на различни бизнес организации; формулиране и декомпозиране на цели, делегиране, планиране и контрол върху изпълнението на поставените цели; адаптиране на съвременни управленски инструменти от различни теоретични области на управлението към потребностите на конкретни бизнес организации, както и адекватно оценяване на предимствата, недостатъците и рисковете при тяхното приложение.
Лични компетентности: отговорност, самостоятелност, коректност, оперативност, инициативност; комуникативност, устойчивост на стрес, умение за общуване с различни социални и възрастови групи; мотивация и стремеж към непрекъснато повишаване на професионалната пригодност.
Компетентности за учене: Последователно оценяват собствената си квалификация чрез преценка на придобитите до момента знания и умения и планират необходимостта от разширяване и актуализиране на професионалната си квалификация.
Професионални компетентности: разрешаване на специфични проблемни ситуации; способност за предлагане на иновативни и нестандартни решения на текущи казуси; умения за анализ и оценка на външната и вътрешна фирмена среда и умение за оценка на важността на различните фактори в сложна среда; умения за планиране, организиране и провеждане на изследвания в управлението на бизнес организациите с практическо значение; Умения за водене на делова комуникация.
Структурата и съдържанието на учебния план позволява, в рамките на бакалавърското обучение по специалността, едновременното придобиване на втора специалност.
Извънаудиторна заетост
Участие в учебни практики, летни учебни школи, практически и езикови стажове, студентски конференции, майсторски класове, организирани от Академия „Знание и иновации” във ВСУ „Черноризец Храбър” и др. Студентите имат възможност да се включат в изследователски проекти, осъществявани в катедра „Администрация и управление” и ВСУ „Черноризец Храбър“.
Практики и стажове
Студентите имат възможност да провеждат учебни практики в рамките на извънаудиторната заетост по преподаваните профилиращи дисциплини. Могат да участват и в мобилност по програма “Еразъм+”, което им дава възможност за опознаване на европейския бизнес и успешна реализация в междукултурна среда.
Обучение по тази специалност в задочна форма се провежда и във Филиал Смолян.
Учебният план на специалността е публикуван на интернет адрес:
https://ects.vfu.bg/бакалавър/
Условия за прием:
Кандидатите полагат конкурсен изпит – есе на общественозначима тема или тест по чужд език.
За кандидатстудентски изпит се признават оценките от държавните зрелостни изпити, положени в Р България след 2008 г., ДЗИ по професията, свързан с областта на знание на специалността, резултатите от международни сертификати за езикови умения, резултатите от състезания и конкурси на ВСУ, както и резултати от национални и международни конкурси и олимпиади.
Балът за класиране се формира от сбора на удвоената оценка от положения конкурсен изпит и средния успех от дипломата за завършено средно образование.
Завършилите езикови, хуманитарни, математически, търговски, икономически гимназии или гимназии с езиков, информационен или бизнес профил получават 1 единица бонификация.
За прием във ВСУ се признават и оценките от следните кандидатстудентски изпити, положени в други висши училища: български език и литература, есе на общественозначима тема, биология, чужд език, математика, география на България, история на България, философия, общообразователен тест, икономика или икономически тест.
Редът за признаване на предходно обучение се основава на Системата за трансфер на академични кредити, Наредбата за държавните изисквания за признаване на придобито висше образование и завършени периоди на обучение в чуждестранни висши училища и Наредба №1 за учебната дейност на Варненски свободен университет „Черноризец Храбър”.
Възможности за продължаване на обучението във ВСУ:
Успешно завършилите специалността могат да продължат обучението си в ОКС "магистър" и ОНС „доктор” (след придобиване на ОКС „магистър”), както и в разнообразни форми на обучение през целия живот (LLL курсове, следдипломни квалификации и др.).
Можете да видите такситe на този адрес.
Кандидатите полагат конкурсен изпит – Есе на общественозначима тема или Общообразователен тест.
За кандидатстудентски изпит се признават оценките от държавните зрелостни изпити, положени след 2008 г., резултатите от международни сертификати за езикови и компютърни умения, както и резултати от национални и международни конкурси и олимпиади.
За ваше удобство и улеснение и с желанието да намалим вашите разходи за кандидатстване ние във Варненския свободен университет създадохме една от най-гъвкавите системи за прием.
На ваше разположение 24 часа в денонощието, 7 дни в седмицата и достъпна от всяка точка е електронната ни платформа за кандидатстване. Можете също да ползвате услугите на наш представител във вашия град, да посетите нашите бази във Варна или в Смолян, или да се срещнете с наш представител по време на изложение.
Електронната платформа за кандидатстване е едно от нашите специализирани уеб приложения. На интернет адрес http://priem.vfu.bg ще откриете достъпната и лесна за ползване форма за подаване на кандидатстудентски документи, в която трябва да посочите желаните от вас специалности и форми на обучение.
Заповядайте на щанда на ВСУ по време на някое от образователните изложения в страната. Нашите представители ще Ви консултират по всички въпроси, свързани с предлаганите професионални направления и специалности, форми на обучение и условията за прием в тях, и ще приемат вашите документи за кандидатстване.
Професионално направление "Администрация и управление"
Понеделник – Петък 9:00 – 16:00
Учебен план