Автори и произведения:
Христо Ботев
поезия: „Майце си“, „Елегия“, „До моето първо либе“, „На прощаване“, „Хаджи Димитър“, „Моята молитва“, „Обесването на Васил Левски“
Иван Вазов
поезия:„Българският език“; „Епопея на забравените“ – „Левски”, „Паисий“, „Кочо“, „Опълченците на Шипка“; разказът „Дядо Йоцо гледа“; повестта „Чичовци“; романът „Под игото“
Алеко Константинов
фейлетони „Разни хора, разни идеали“; книгата „Бай Ганьо“
Пенчо Славейков
поезия: „Cis moll“, „Ни лъх не дъхва над полени“, „Спи езерото; белостволи буки“, „Самотен гроб в самотен кът“; поемата „Ралица“
Пейо Яворов
поезия: „Градушка“, „Заточеници“, „Ще бъдеш в бяло“, „Две хубави очи“, „Сенки“, „Две души“
Елин Пелин
разкази: „Ветрената мелница“, „Косачи“, „На оня свят“, „Чорба от греховете на отец Никодим“, „Занемелите камбани“; повестта „Гераците“
Димчо Дебелянов
поезия: „Черна песен“, „Пловдив“, „Да се завърнеш...“, „Помниш ли, помниш ли...“, „Спи градът“, „Сиротна песен“
Христо Смирненски
поезия: „Ний“, „Юноша“, „Старият музикант“, „Цветарка“, „Зимни вечери“
Гео Милев
поемата „Септември“
Атанас Далчев
поезия: „Прозорец“, „Болница“, „Стаята“, „Къщата“, „Повест“, „Книгите“
Елисавета Багряна
поезия: „Кукувица“, „Стихии“, „Потомка“, „Вечната“
Йордан Йовков
разкази: сб. „Песента на колелетата“ – „Песента на колелетата“, „Последна радост“; сб. „Старопланински легенди“ – „Шибил“, „Кошута“, „Индже“; сб. „Вечери в Антимовския хан“ – „Албена“, „Другоселец“; сб. „Женско сърце“ – „Серафим“
Никола Вапцаров
поезия: „Вяра“,„Писмо“(„Ти помниш ли...“), „История“, „Завод“, „Кино“
Димитър Димов
романът „Тютюн“
Димитър Талев
романът „Железният светилник“
- Да провери равнището на литературните компетентности на кандидат-студента и владеенето на книжовната езикова норма;
- Да провери умението за създаване на пълноценен – свързан и комуникативен – аргументативен текст по определен проблем;
- Да провери хуманитарната култура на кандидат-студанта и способността му за морална и ценностна ориентация.
Кандидат-студентът избира да работи по една от трите теми върху една от 2-те форми на изпитните задачи:
- Създаване на самостоятелен аргументативен текст по проблем, съдържащ се в творчеството на конкретен автор от българската литература. Проблемът е предварително фиксиран чрез формулировката на задачата (темата)
Пример: "Борбата и свободата – висши ценности в поезията на Христо Ботев"
- Създаване на самостоятелен аргументативен текст в избрана от кандидата жанрова форма (есе или аналитично литературно-интерпретативно съчинение), в който се обсъжда от съвременен аспект морално-етичен проблем, вложен в цитат от творчеството на автор, включен в конспекта.
Пример: "Вярвам в единната обща сила на человеческий род на земното кълбо, за да твори добро."
2. Тотев, Пламен и колектив. Цялостна подготовка за матура по български език и литература. София, 2017.
3. Пашова, Мария Граматика на съвременния български език. София, 2014.
4. Георгиева, Л. Подготовка за матура. Български език. София, 2015.
5. Митева, Е. Матура. Български език и литература. София, 2017.
Писменият конкурсен изпит по българки език и литература се осъществява съгласно изискванията, регламентирани в Постановление № 138 от 6 юни 2019 г. за изменение на Наредба за единните държавни изисквания за придобиване на висше образование по специалността „Право” и професионална квалификация „юрист”, приета с Постановление № 82 на Министерския съвет от 2017 г.
Целта на писмения конкурсен изпит е да провери нивото на владеене на съвременния български книжовен език, литературните компетентности и аналитичните способности на кандидатите. Програмата на конкурсния изпит е напълно съобразена с Наредба № 5 от 30.11.2015 г. за общообразователната подготовка, издадена от министъра на образованието и науката. С тази наредба се определя държавният образователен стандарт за общообразователната подготовка в училище. Постигането на предвидените в тази наредба знания и умения по български език и литература следва да гарантира успешната писмена разработка на един от жанровете: литературноинтерпретативно съчинение или есе.
Продължителност на изпита – 3 (три) астрономически часа.
1. Литературни компетентности.
2. Компетентности за създаване на аргументативен текст.
3. Езикови компетентности.
№ |
Критерии |
Точки |
1. |
Литературни компетентности |
10 |
1.1. |
Познава съдържанието на изучаваната художествена творба и се ориентира в системата на хуманитарните проблеми и ценности. |
2 |
1.2. |
Осъзнава актуалността на разработвания проблем |
2 |
1.3. |
Показва знания за автора и творбата и умения да ги ситуира в социокултурния контекст на епохата |
4 |
1.4. |
Осмисля темата и подчинява разработката на нея |
2 |
2. |
Компетентности за изграждане на аргументативен текст |
12 |
2.1. |
Формулира точна, ясна и изчерпателна теза |
4 |
2.2. |
Изгражда задълбочена, логически последователна и смислово обвързана с темата аргументация |
4 |
2.3. |
Прави адекватни изводи и заключения |
2 |
2.4. |
Умее да балансира собствен текст и цитати от художествената творба |
1 |
2.5. |
Оформя графически правилно текста |
1 |
3. |
Езикови компетентности |
8 |
3.1. |
Владее и прилага правописната норма |
2 |
3.2. |
Владее и прилага лексикалната норма |
2 |
3.3. |
Владее и прилага граматичната норма |
2 |
3.4. |
Владее и прилага пунктуационната норма |
2 |