Защо ВСУ
Магистър
Доктор
 

гр. Варна 9007, к.к. "Чайка", ул. "Янко Славчев" 84, тел. 052 355 106, email: priem@vfu.bg

Кандидатстудентски прием

Начало > Бакалавър и магистър > Изпитни сесии > Есе на общественозначима тема
Теми за конкурсен изпит по Есе на общественозначима тема
Всеки участник има право да депозира есе във всяка от обявените сесии на Конкурса, като не се допуска повторно участие по вече депозирана тема.

Теми на Конкурса


Раздел 1: СЪВРЕМЕННИЯТ СВЯТ
  1. Войните в съвременния свят - причини и последици.
  2. Изкуственият интелект - какви промени ще ни донесе неговото използване ?
  3. Какви са глобалните проблеми на човечеството?
  4. Политиката - обединява или разделя хората?

Раздел 2: АЗ И ДРУГИТЕ
  1. Моето семейство - минало, настояще и бъдеще.
  2. Свързват ли, или ни разделят социалните мрежи?
  3. Книгите и/или Интернет?
  4. Какво трябва да се промени в моята държава?

Раздел 3: МОЯТ СВЯТ
  1. Мога ли да живея 1 месец без GSM, TV, Интернет?
  2. Какво трябва да ми даде образованието?
  3. Свобода и отговорност - има ли връзка между тях ?
  4. Моят живот след 10 години.

Препоръчителна литература:
  1. Бауман, З. (1999) Глобализацията. Последиците за човека. София: ЛИК
  2. Всеобща декларация за правата на човека (1995) София: УИ "Св. Климент Охридски".
  3. Гражданско образование 11 клас (Христо Тодоров и др.) София, Просвета, 2024
  4. Гражданско образование 12 клас (Христо Тодоров и др.), София, Просвета, 2021
  5. Денков, Д.(2022) Преходен речник или думи и образи към края на ХХ и началото на ХХI век по света и у нас. София: "Изток-Запад"
  6. Ефтимова, А. (2011) Есето в академичната и журналистическата практика. В.Търново: Фабер
  7. Желязкова, Д. (2009) Как да пишем есе: теория и практика. Есета на кандидат-студенти. Откъси от творби на утвърдени имена в есеистиката. София: Ариадна
  8. Ние-те. Кратък етноолитически речник (2015). София: Асоциация АКСЕС
  9. Стракова, Л.(2021) Граждански ценности и гражданско образование, София, УИ "Св. Кл. Охридски"
  10. Форест, Ф. (2021) 50 ключови думи на съвременната обща култура. София: Кибеа
  11. Философски речник на всекидневния език (2017). София: УИ "Св. Климент Охридски"
Методически указания

Кандидат-студентският изпит включва разработка на тема от посочената по-горе програма. При провеждане на конкурсния изпит във всеки изпитен билет има три въпроса - по един от трите раздела. Кандидат-студентите избират една от темите, включени в изтеглен изпитен билет.

От кандидат-студентите се очаква:


  • Да напишат текст с обем от три до пет страници;
  • Да се придържат към жанра на аргументативния тип есе;
  • Да изложат своята интерпретация на теоретични и практически знания по темата;
  • Да изразят собственото си мнение или опит по разглежданите проблеми;
  • Да откроят личното си разбиране за процесите в обществото, дори ако то да не съвпада с общоприетото;
  • Да пишат четливо и прегледно.

Продължителността на изпита е 3 астрономически часа.


Критерии при оценяването на есе на общественозначима тема


Комисията за проверка на кандидатстудентските есета оценява:

  • Коректността и пълнотата на съдържанието и предложеното знание;
  • Последователното и убедително излагане на идеите;
  • Точно формулираната, непротиворечива и единна теза;
  • Смисловата уместност на аргументите, които се представят в дискусията по темата;
  • Баланса между общи идеи и конкретизирането им чрез примери и илюстрации;
  • Ясно изразената авторова позиция, с добре подбрано място в текста;
  • Структурирането на текста чрез:
  • - Ясно обособени композиционни елементи – увод, теза, аргументи, заключение;
    - Графично оформление – формално разделяне на текста на абзаци с изнесен назад първи ред;
    - Спазването на правилата на граматиката, правописа и пунктуацията на книжовния български език;
    - Използването на разнообразни синтактични конструкции /сложни изречения/;
    - Точност и богатство на речника.

Съвети към кандидат-студентите


                Кандидат-студентите трябва:


  • Да открият проблема, към който насочва темата на есето и да предложат варианти за разрешаването му;
  • Да избягват елементарни, повърхностни разсъждения;
  • Да се пазят от клиширано мислене;
  • Да правят разлика между факт и мнение: Фактът се превръща в мнение, когато бъде оценен;
  • Преди да формулират тезата си да проверят дали тезата е: общоприет факт или клише, които не се нуждаят от доказване и дали тезата е защитима.